Myran är ett digitalt verktyg som används i förskolan för att synliggöra barns lärande i relation till förskolans mål. Syftet är att ge pedagoger och rektorer ett systematiskt underlag för att följa upp undervisningens effekter på barnens lärande. På så sätt kan undervisningen utvecklas och anpassas efter barnens behov och bidra till att fler barn får en bra start i skolan.
Detaljer
Myran används i förskolans systematiska kvalitetsarbete. Uppföljningar görs en gång på hösten och en gång på våren, vilket gör det möjligt att följa progressionen över ett läsår. Aktiviteterna i Myran är utformade för att väcka barns nyfikenhet och lust att lära. De består av korta animeringar på 20–30 sekunder som kan spelas upp på olika språk. Grundkonceptet bygger på ett formativt förhållningssätt där återkoppling används för att stödja barnens lärande. Där en styrka i Myran är att alla barn får möta samma aktivitet i samma form. Det gör att resultaten kan jämföras mer rättvist – inte för att skapa ranking, utan för att bidra till likvärdighet och en gemensam grund för reflektion. Resultaten blir ett komplement till pedagogernas vardagsobservationer och gör det möjligt att följa progression, analysera skillnader mellan grupper och utveckla undervisningen.
Verktyget innehåller en uppsättning aktiviteter som är direkt kopplade till målen i läroplanen. Aktiviteterna är utvecklade i nära samarbete med pedagoger och rektorer. De har testats med barn i olika åldrar och anpassats efter barns språk, förståelse och uppmärksamhet. Pedagogerna registrerar barnens svar i verktyget, och dessa bearbetas och visualiseras automatiskt i diagram.
Resultaten kan sedan analyseras på flera nivåer: huvudmannanivå, område, förskola eller avdelning. Med hjälp av filter kan resultaten visas efter ålder, kön och lärområde, vilket gör det möjligt att upptäcka mönster och skillnader som annars riskerar att förbli osynliga. För komplexa mål, som exempelvis samarbete, delas förmågorna upp i flera aspekter för att synliggöra nyanser och progression.
Genom att använda Myran får förskolan ett gemensamt språk för att diskutera barns lärande. Det stärker samsynen i undervisningen och bidrar till ett långsiktigt och systematiskt kvalitetsarbete. En viktig effekt är också att Myran stärker pedagogernas analyskompetens. Vi har sett en tydlig förskjutning från att främst berätta och konstatera till att på riktigt analysera resultaten, dra slutsatser och koppla dem till undervisningen.
De främsta fördelarna som pedagoger och skolledare nämner med att använda Myran inkluderar:
Att kunna använda resultaten för att anpassa undervisningen efter barnens behov
Att skapa en gemensam referensram genom att arbeta med resultaten
Kollegialt utbyte som ett sätt att främja samsyn och likvärdighet
Sammantaget ger Myran ett systematiskt underlag för att följa upp undervisningens effekter, och möjliggör analyser på flera organisatoriska nivåer, eller utifrån olika parametrar. Uppföljningen effektiviseras genom automatiserad bearbetning och visualisering. Myran bidrar till likvärdighet genom att alla barn möter samma aktiviteter i samma form samt stärker pedagogers analyskompetens, från berättande till faktisk analys. Den ökade förståelsen för barnens utveckling bidrar till långsiktigt och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
Besparingar:
Resultat på kommun-, område-, förskole- och avdelningsnivå kan tas fram direkt med filter, utan manuellt arbete i Excel eller liknande. Där den frigjorda tiden kan istället användas till analys, reflektion och utveckling av undervisningen.
Långsiktiga vinster i form av mer träffsäkra åtgärder för undervisningen, vilket minskar behovet av sena eller omfattande insatser.
Investering för Helsingborgs stad:
Licensavgift – 18 kr/barn/år
Driftskostnad – 12 000 kr/år
Personalkostnad systemförvaltare och analysstöd huvudmannanivå – 15% av tjänst
Värde
Uppskattad tidsbesparing i kommun med 70 förskolor är 1450 – 1650 arbetstimmar per läsår.
Rätt insats på rätt ställe
Myran synliggör barns lärande i relation till förskolans mål.