Många kommuner och myndigheter lägger idag enorma resurser på att manuellt maskera känsliga uppgifter i dokument innan de lämnas ut. Enligt Atea kan en medelstor kommun lägga motsvarande fem heltidsanställda på detta monotona arbete, en kostnad som uppgår till miljardbelopp årligen för offentlig sektor.
Återanvändbarhet
Komplexitet: låg
Detaljer
Lösning
Maskeringstjänsten, som bygger på den senaste AI-tekniken från IBM, erbjuder ett alternativ: ett automatiserat verktyg som identifierar och maskerar både direkta och indirekta personuppgifter. I stället för att först granska innehållet manuellt, söker tjänsten med hjälp av både traditionell och generativ AI igenom handlingen och ger förslag på, vad som ur ett personuppgiftsperspektiv bör döljas innan den lämnas ut.
Handläggaren kan därefter granska förslaget och antingen använda det i sin helhet, välja ut vissa delar eller lägga till egna maskeringar. På så sätt kan processen genomföras både snabbare och med större precision.
Resultat
Införandet av lösningen har gett flera mätbara effekter. Tidsbesparing har uppnåtts genom att manuella moment reducerats eller eliminerats. Omfördelning av resurser har möjliggjort att personalens tid kunnat frigöras och användas för andra värdeskapande uppgifter. Ökad kvalitet framträder genom färre felaktigheter och kortare leveranstider.
Kostnad och investering
Ateas listpris för lösningen är 18 tkr för 5 användare per månad.
Värde
Tidsvinster frigör 50% av handläggartiden och möjliggör omfördelning till mer kvalificerade uppgifter.
Sammanlagt inom de fem kommunerna så prognostiserar man tidsvinster på 6,8 Mkr över fyra år (Lidingö 2, 4Mkr).
 
         
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    