Genom lästräning för barn som går sista året i förskolan och ett kompletterande stöd för föräldrarna skapar Familjen läser en likvärdig skolstart för barn i områden med låg utbildningsnivå.
Detaljer
Att barn lyckas i skolan och kommer in på gymnasiet är den största skyddsfaktorn för en positiv utveckling. Den faktor som till allra största del påverkar barns betygsresultat är föräldrarnas utbildningsbakgrund. Av de barn som har lågutbildade föräldrar är det endast hälften som når gymnasiet. Utan gymnasieutbildning ökar risken för arbetslöshet och med det följer förhöjd risk för utanförskap form av till exempel lägre inkomst och sämre hälsa. Det innebär inte bara försämrad livskvalitet för den enskilde utan även kostnader för samhället.
Familjen läser förbättrar förutsättningarna för barn att få en jämlik skolstart vilket skapar bättre förutsättningar för barnen att ta sig igenom skolan. Arbetet bygger på samarbete mellan socialtjänsten och förskolan, och bedrivs i områden med en generellt låg utbildningsnivå. Familjen läser riktar sig både barnen och deras föräldrar, eftersom effekten blir större och mer hållbar när hela familjen engageras.
Arbetet organiseras inom ramen för förskolans uppdrag att förbereda barn för skolstart och inom socialtjänstens uppdrag att arbeta med familjestöd.
Syftet är att att ge familjer i områden med låg utbildningsnivå bättre förutsättningar för en god skolgång.
I arbetet med Familjen läser ingår uppgifter som kan inkluderas i kommunens befintliga tjänster. Det behövs alltså ingen extra finansiering för att genomföra.
Effekter
- Barnen utvecklar en positiv skolsjälvbild
- Kommun och föräldrar utvecklar en samarbetsrelation
- Stora potentiella samhällsekonomiska besparingar i form av minskad sannolikhet för utanförskap
Värde
Andelen barn som kunde urskilja det första bokstavsljudet i ord ökade från 30% till 97% av barnen. Samtidigt ökade barnens bokstavskännedom från i att genomsnitt kunna 5 bokstäver vid läsårets början, till 15 bokstäver vid läsårets slut (äsåret 2024/2025).
Föräldrarnas förståelse för skolan ökar. Under läsåret genomfördes fyra omgångar av studiecirkeln Lyckas i skolan för barnens vårdnadshavare. Det var särskilt framgångsrikt på bostadsområdet Planteringen i Helsingborg, där vårdnadshavare till 30 av 36 barn deltog.
Risken för utanförskap halveras för barn som går ut nian med gymnasiebehörighet.
Så kommer du igång!
Kontaktpersoner
Peter Lindqvist