Initiativtagare:

Klienter som bor i egen bostad kan beviljas individstöd, och får då hjälp av boendestödjare med struktur och planering av vardagen. Sundsvalls kommun har arbetat med individstöd på distans, och initiala resultat visar att  klienterna upplevde ökad självständighet, att stödet kunde individanpassas på nya sätt, vissa besök kunde ersättas med digitalt stöd, och att tid frigjordes för boendestödjarna till exempel genom minskad restid.

Stödet har byggts ut och används i flera olika verksamheter som ger stöd och omsorg på distans.

Komplexitet: låg

Lösningen är avgränsad, berör en enskild funktion eller ett arbetsmoment och har få beroenden till andra delar. Okomplicerat införande.

Detaljer

För de ca 250 personer (klienter) som bor i en egen bostad och är beviljade individstöd ges olika typer av stöd. Stödet utförs av boendestödjare och kan bestå av att hjälpa till med struktur och planering i vardagen, till exempel med inköp, städning, tvättning och kontakter med myndigheter etcetera. Stödet sker idag via fysiska besök eller genom telefon, men individstöds bedömning är att det finns förutsättningar att ge ett mer digitalt stöd. Mål och förväntade nyttor med att ge ett digitalt stöd är bland annat att:

  • Öka klienternas självständighet,
  • Frigöra tid hos personalen,
  • Klienter påbörjar och utför fler aktiviteter utan att boendestödjare är på plats i hemmet,
  • Klienter ser sina framsteg,
  • Klienter får återkoppling på utförda aktiviteter,
  • Klienter får veta vad man ska göra idag,
  • Boendestödjare ger ett individanpassat stöd.

Lösning

Utifrån mål och förväntade nyttor med ett digitalt stöd har individstöd utformat en lösning där man använder Cuviva-plattformens funktioner för checklista med uppgifter och påminnelser, informationsbibliotek samt kommunikation via chatt och videomöte. I det praktiska arbetet gör boendestödjaren en individanpassad planering med klienten där överenskomna uppgifter läggs in i plattformen och kopplas till klienten. Klienten kan sedan gå in i mobilappen för att se och hantera sina personliga uppgifter. Därefter kan boendestödjaren och klienten följa upp genomförandet tillsammans, antingen via digital kommunikation, via fysiskt möte eller genom telefon. Hur detta sker i realiteten kan sedan skilja mellan olika boendestödjare och klienter utifrån behov. Boendestödjarnas utgångspunkt har varit att arbeta i mobilapp/plattform under respektive klients planerade insatstid. Individens skräddarsydda planering med uppgifter och påminnelser i mobilapp innebär dock att stödet indirekt ges dygnet runt (utifrån individens behov).

Cuviva plattform är en mjukvaruplattform för information- och kommunikationsdelning med funktioner inom distansvård, distansstöd och egenmonitorering. Plattformen är en medicinteknisk produkt. Systemet består av två delar, en för personal och en för patient/brukare/klient. Den del av systemet som personalen använder kallas Control Tower och kan användas från en webbsida på en dator eller via en app på mobiltelefon. Den del av systemet som patient/brukare/klient använder kallas för Companion och kan användas via en app på en mobiltelefon, en surfplatta eller en managerad enhet. Klienterna loggar in med bankid. Cuvivas plattform är ett skalbart och modulärt system med funktionalitet som chatt, bilddelning och videomöten, insamling, monitorering och visualisering av hälsodata från mätvärden från sensorer eller frågeformulär samt skräddarsydda uppgifter och påminnelsestöd. Det går att distribuera ut information antingen riktad till en individ eller till en grupp exempelvis texter, filmer och genvägar till externa hemsidor. Vidare finns funktionalitet som stödjer kostregistrering, sårbehandling och ärendehantering samt säker kommunikation med patient/brukare/klient och kollegor för den mobila personalen ute på ”fältet”.

Värde

Upplevd ökad självständighet

Mer individanpassat stöd

Frigjord tid för boendestödjarna

Uppskattat till

för 10 klienter: 250000 kr/år

för 150 klienter: 3,7 Mkr/år

Så kommer du igång!

Leverantörer

Liknande lösningar

Univrses

Stadsbyggnadsförvaltningen, som ansvarar för Helsingborgs stads infrastruktur, har infört en AI-lösning för automatiserad statusövervakning av Helsingborgs gator. Lösningen utgår från mobiltelefoner som installerats i framrutan på stadens sopbilar.

  • AI
Smart stad

Med sensorer i fastigheterna och en molnbaserad AI-modell styr ÖrebroBostäder (ÖBO) sina värmecentraler efter faktisk inomhustemperatur i stället för enbart utomhustemperatur. Det har höjt inomhuskomforten för hyresgästerna och ökat energieffektiviteten i fastighetsbeståndet.

  • AI
en varm hand inom äldreomsorgen

Tjörns kommun har tagit ett viktigt steg för att förbättra schemaläggningen inom vård och omsorg. Genom ett spännande samarbete med...

  • AI
Nymyran

Myran är ett digitalt verktyg som används i förskolan för att synliggöra barns lärande i relation till förskolans mål. Syftet...

  • Analys
  • Automatisering
  • Tidsbesparing
Digital tvilling

Göteborgs kommunala bostadsbolag, Familjebostäder, använder ett digitalt AI-baserat system för att analysera och optimera värme och varmvatten i över 19000 lägenheter (500 bostadsbyggnader).

  • AI
hästar i hage

Traditionell miljötillsyn innebär ofta tidskrävande platsbesök och administration för både företagare, privatpersoner och kommuner. Genom digital tillsyn kan kunderna själva...

  • Tidsbesparing
gammal person går nedför en trappa

Sundsvalls kommun testade fallsensorer på äldreboende och fick drygt 70% färre fall under testperioden, samt minskat antal larm.

  • Internet of Things
två mammor läser

Genom lästräning för barn som går sista året i förskolan och ett kompletterande stöd för föräldrarna skapar Familjen läser en likvärdig...

  • Analys
Grönsaker på en tallrik i flera färger

2022 visade en lokal uppföljning av ungdomspolitiken i Luleå att tonåringarna var missnöjda med skolmaten. Över 40% av eleverna i...

  • Automatisering
  • Hållbarhet
  • Kostnadsbesparing