Digital hemvård
Digital hemvård innebär att vissa insatser sker digitalt med hjälp av video. Lunds kommun var först i Sverige med att implementera digital hemvård. Metoden ansågs otänkbar för bara några år sedan, men det som upplevdes omöjligt igår är möjligt idag.
Detta är en lösning från SKR:s plattform för delning av digitala lösningar mellan kommuner och regioner.Precis som för många andra kommuner så ökar antalet äldre i Lunds kommun, framför allt inom åldersgruppen 80 år eller äldre. Lunds kommun startade projektet digital hemvård i början av 2023 efter att ha blivit inspirerade av arbetssätt från Finland. Drygt ett år senare blev digital hemvård en permanent verksamhet och därmed det 17:e hemvårdsområdet i Lunds kommun. Digitala hembesök utförs via digital video och det är öppet alla dagar i veckan mellan 07.30-22.00.
Återanvändbarhet
Komplexitet: medel
Detaljer
Lösning
Tjänsten är frivillig och erbjuds som ett komplement eller alternativ till fysiska hemvårdsinsatser. De insatser som brukaren har blivit beviljad av en biståndshandläggare kan utföras digitalt eller fysiskt. Det finns också möjlighet att kombinera de båda om så önskas.
Initialt genomfördes en kartläggning av samtliga hemvårdsinsatser och besök för att identifiera vilka som skulle kunna utföras digitalt med bibehållen eller ökad kvalitet. Digital hemvård omfattar idag alla insatser där brukaren med muntlig eller visuell vägledning själv kan utföra insatsen. Vilka insatser som ges inom ramen för digital hemvård varierar, precis som inom den fysiska hemvården, utifrån individuella behov och biståndsbeslut. Vissa brukare har digitala hembesök flera gånger per dag medan andra har behov mer sällan.
Exempel på hemvårdsinsatser som erbjuds genom digital hemvård:
- Stöd i samband med dusch
- Vägledning vid måltider
- Stöd inför utevistelse
- Vägledning vid inköp
- Påminnelser och stöd i dagliga rutiner såsom påminnelse om att ladda trygghetslarm
Exempel på hälso- och sjukvårdsinsatser som erbjuds genom digital hemvård:
- Administrering av läkemedel
- Stöd vid gåträning
- Gruppgymnastik
Medarbetaren från den digitala hemvården utför digitala hembesök från sin dator, på arbetsplatsen eller hemifrån. De har därmed ingen restid mellan hemvårdsbesöken.
Medarbetaren ringer upp brukaren via den digitala videoenheten. Brukaren kan med ett enkelt knapptryck välja att svara på eller neka till samtalet. Den digitala videoenheten är låst till programmet för videosamtal och det går inte att stänga av programmet eller klicka runt i menyer. Det säkerställer att brukaren går att nå. En eventuell teknikrädsla försvinner oftast när brukaren praktiskt får prova på och se hur enkelt det är att använda. Surfplattan ger också möjlighet till videosamtal med anhöriga.
Resultat
Hemvården har genomgått en kulturresa och accepterat att det går att utföra hemvård på andra sätt än de traditionella. Verksamheten har arbetat kontinuerligt med kommunikation och information om möjligheterna med digital hemvård och dess effekter.
I den digitala hemvården använder undersköterskor sin kommunikativa förmåga, snarare än att utföra en fysisk arbetsinsats. Detta ställer krav på kommunikativ kompetens men möjliggör samtidigt en fysisk anpassning av arbetet. Medarbetare som på grund av ålder eller hälsoskäl inte längre kan arbeta inom den traditionella hemvården kan ges möjlighet att fortsätta vara verksamma och bidra med sin erfarenhet och kompetens. Arbetsmiljön i digital hemvård är kontorsbaserad vilket är mindre fysiskt belastande och arbete från hemmet är också möjligt.
Bättre närvaro
Från vad verksamheten kunnat se och vad brukare delgivit vid kontinuerliga uppföljningar så beskrivs digital hemvård minst lika trygg som den fysiska, brukaren känner sig mer självständig och besöken upplevs mer närvarande. Tekniken upplevs som användarvänlig för brukarna. Ytterligare en faktor är möjligheten till anhörigkontakt via digitala hemvården. Denna lösning gör det möjligt för brukare och anhöriga att hålla kontakten oavsett avstånd.
Den digitala hemvården erbjuder även gruppträning som ett led i kommunens förebyggande arbete för bättre hälsa samt digitala pratstunder ”fredagsfika” där gruppen samtalar kring ett aktuellt ämne.
Stöd vid oro
Det är vanligt att äldre personer upplever oro eller ensamhet. Det medför att trygghetslarm ibland används i hopp om att få tala med någon för att stilla oron. Larm av denna karaktär inträffar ofta under kvällstid då bemanningen inom den fysiska hemvården redan är begränsad. Utifrån denna utmaning initierade medarbetarna en insats med trygghetsskapande digitala besök. Brukare som frekvent larmat på grund av oro erbjuds förebyggande digitala besök vid strategiska tider, såsom under kvällstid då oroskänslor tenderar att öka. Detta har gett mycket positiva resultat. Brukare upplever minskad oro, personalresurser frigörs och kan i högre utsträckning användas till planerade besök.
Lägre sjukfrånvaro
Erfarenheter visar att sjukfrånvaron inom digital hemvård är lägre än inom fysisk hemvård. I medarbetarintervjuer framkommer att möjligheten att arbeta hemifrån vid lindriga förkylningssymptom och att ibland kunna arbeta med måttlig kroppslig värk, bidrar till detta.
Effektiv resursanvändning
Digitala hembesök genomförs via videosamtal vilket eliminerar behovet av transporter mellan brukare. Det sparar såväl tid för personalen och också minskade resekostnader och lägre miljöpåverkan. Genom att förflytta besök från den fysiska till den digitala hemvården kan Lunds kommun effektivisera användningen av befintliga personalresurser. Det möjliggör ett mer fokuserat arbete inom den fysiska hemvården med ökad fysisk närvaro där behovet är som störst. Detta leder till mer hållbara schemaläggningar och en bättre arbetsmiljö. Lunds kommun är först i Sverige med att möjliggöra för undersköterskor inom hemvården att arbeta hemifrån.
Värde
Genom att förflytta besök från den fysiska till den digitala hemvården kan Lunds kommun effektivisera användningen av befintliga personalresurser. Detta leder till mer hållbara schemaläggningar och en bättre arbetsmiljö. Lunds kommun är först i Sverige med att möjliggöra för undersköterskor inom hemvården att arbeta hemifrån.
För varje besök som görs digitalt istället för fysiskt så frigörs färdtid. Lunds kommun har räknat en schablon på tio minuter för varje färdtid och med målsättningen att komma upp i 200 000 besök per år så skulle det betyda att nästan 34 000 timmar årligen frigörs. Det innebär också ett minskat behov av transportmedel och drivmedel.
Från vad verksamheten kunnat se och vad brukare delgivit vid kontinuerliga uppföljningar så beskrivs digital hemvård minst lika trygg som den fysiska. Brukaren känner sig mer självständig och besöken upplevs mer närvarande. Det blir lättare för brukaren att vara tillgänglig då samtalen är mer punktliga.
Så kommer du igång!
Dokument och länkar
Kontaktpersoner
Victoria Håkansson
Niclas Snygg