Initiativtagare:
Lunds kommun

Precis som för många andra kommuner så ökar antalet äldre i Lunds kommun, framför allt inom åldersgruppen 80 år eller äldre. Lunds kommun startade projektet digital hemvård i början av 2023 efter att ha blivit inspirerade av arbetssätt från Finland. Drygt ett år senare blev digital hemvård en permanent verksamhet och därmed det 17:e hemvårdsområdet i Lunds kommun. Digitala hembesök utförs via digital video och det är öppet alla dagar i veckan mellan 07.30-22.00.

Återanvändbarhet

Upphandling, licens eller annat avtal krävs

Komplexitet: medel

Lösningen spänner över flera funktioner eller delar av en process, med vissa ömsesidiga beroenden. Införandet kräver samverkan mellan ett antal kompetenser och viss specialistkunskap.

Detaljer

Lösning

Tjänsten är frivillig och erbjuds som ett komplement eller alternativ till fysiska hemvårdsinsatser. De insatser som brukaren har blivit beviljad av en biståndshandläggare kan utföras digitalt eller fysiskt. Det finns också möjlighet att kombinera de båda om så önskas.

Initialt genomfördes en kartläggning av samtliga hemvårdsinsatser och besök för att identifiera vilka som skulle kunna utföras digitalt med bibehållen eller ökad kvalitet. Digital hemvård omfattar idag alla insatser där brukaren med muntlig eller visuell vägledning själv kan utföra insatsen. Vilka insatser som ges inom ramen för digital hemvård varierar, precis som inom den fysiska hemvården, utifrån individuella behov och biståndsbeslut. Vissa brukare har digitala hembesök flera gånger per dag medan andra har behov mer sällan.

Exempel på hemvårdsinsatser som erbjuds genom digital hemvård:

  • Stöd i samband med dusch
  • Vägledning vid måltider
  • Stöd inför utevistelse
  • Vägledning vid inköp
  • Påminnelser och stöd i dagliga rutiner såsom påminnelse om att ladda trygghetslarm

Exempel på hälso- och sjukvårdsinsatser som erbjuds genom digital hemvård:

  • Administrering av läkemedel
  • Stöd vid gåträning
  • Gruppgymnastik

Medarbetaren från den digitala hemvården utför digitala hembesök från sin dator, på arbetsplatsen eller hemifrån. De har därmed ingen restid mellan hemvårdsbesöken.

Medarbetaren ringer upp brukaren via den digitala videoenheten. Brukaren kan med ett enkelt knapptryck välja att svara på eller neka till samtalet. Den digitala videoenheten är låst till programmet för videosamtal och det går inte att stänga av programmet eller klicka runt i menyer. Det säkerställer att brukaren går att nå. En eventuell teknikrädsla försvinner oftast när brukaren praktiskt får prova på och se hur enkelt det är att använda. Surfplattan ger också möjlighet till videosamtal med anhöriga.

Resultat

Hemvården har genomgått en kulturresa och accepterat att det går att utföra hemvård på andra sätt än de traditionella. Verksamheten har arbetat kontinuerligt med kommunikation och information om möjligheterna med digital hemvård och dess effekter.

I den digitala hemvården använder undersköterskor sin kommunikativa förmåga, snarare än att utföra en fysisk arbetsinsats. Detta ställer krav på kommunikativ kompetens men möjliggör samtidigt en fysisk anpassning av arbetet. Medarbetare som på grund av ålder eller hälsoskäl inte längre kan arbeta inom den traditionella hemvården kan ges möjlighet att fortsätta vara verksamma och bidra med sin erfarenhet och kompetens. Arbetsmiljön i digital hemvård är kontorsbaserad vilket är mindre fysiskt belastande och arbete från hemmet är också möjligt.

Bättre närvaro

Från vad verksamheten kunnat se och vad brukare delgivit vid kontinuerliga uppföljningar så beskrivs digital hemvård minst lika trygg som den fysiska, brukaren känner sig mer självständig och besöken upplevs mer närvarande. Tekniken upplevs som användarvänlig för brukarna. Ytterligare en faktor är möjligheten till anhörigkontakt via digitala hemvården. Denna lösning gör det möjligt för brukare och anhöriga att hålla kontakten oavsett avstånd.

Den digitala hemvården erbjuder även gruppträning som ett led i kommunens förebyggande arbete för bättre hälsa samt digitala pratstunder ”fredagsfika” där gruppen samtalar kring ett aktuellt ämne.

Stöd vid oro

Det är vanligt att äldre personer upplever oro eller ensamhet. Det medför att trygghetslarm ibland används i hopp om att få tala med någon för att stilla oron. Larm av denna karaktär inträffar ofta under kvällstid då bemanningen inom den fysiska hemvården redan är begränsad. Utifrån denna utmaning initierade medarbetarna en insats med trygghetsskapande digitala besök. Brukare som frekvent larmat på grund av oro erbjuds förebyggande digitala besök vid strategiska tider, såsom under kvällstid då oroskänslor tenderar att öka. Detta har gett mycket positiva resultat. Brukare upplever minskad oro, personalresurser frigörs och kan i högre utsträckning användas till planerade besök.

Lägre sjukfrånvaro

Erfarenheter visar att sjukfrånvaron inom digital hemvård är lägre än inom fysisk hemvård. I medarbetarintervjuer framkommer att möjligheten att arbeta hemifrån vid lindriga förkylningssymptom och att ibland kunna arbeta med måttlig kroppslig värk, bidrar till detta.

Effektiv resursanvändning

Digitala hembesök genomförs via videosamtal vilket eliminerar behovet av transporter mellan brukare. Det sparar såväl tid för personalen och också minskade resekostnader och lägre miljöpåverkan. Genom att förflytta besök från den fysiska till den digitala hemvården kan Lunds kommun effektivisera användningen av befintliga personalresurser. Det möjliggör ett mer fokuserat arbete inom den fysiska hemvården med ökad fysisk närvaro där behovet är som störst. Detta leder till mer hållbara schemaläggningar och en bättre arbetsmiljö. Lunds kommun är först i Sverige med att möjliggöra för undersköterskor inom hemvården att arbeta hemifrån.

Man med surfplatta

Folke har digital hemvård

Minskning av larm

Minskning av larm

Värde

Effektiv resursanvändning

Genom att förflytta besök från den fysiska till den digitala hemvården kan Lunds kommun effektivisera användningen av befintliga personalresurser. Detta leder till mer hållbara schemaläggningar och en bättre arbetsmiljö. Lunds kommun är först i Sverige med att möjliggöra för undersköterskor inom hemvården att arbeta hemifrån.

För varje besök som görs digitalt istället för fysiskt så frigörs färdtid. Lunds kommun har räknat en schablon på tio minuter för varje färdtid och med målsättningen att komma upp i 200 000 besök per år så skulle det betyda att nästan 34 000 timmar årligen frigörs. Det innebär också ett minskat behov av transportmedel och drivmedel.

Bättre närvaro

Från vad verksamheten kunnat se och vad brukare delgivit vid kontinuerliga uppföljningar så beskrivs digital hemvård minst lika trygg som den fysiska. Brukaren känner sig mer självständig och besöken upplevs mer närvarande. Det blir lättare för brukaren att vara tillgänglig då samtalen är mer punktliga.

Så kommer du igång!

Dokument och länkar

Kontaktpersoner

Liknande lösningar

Kvinna och man med tyger

Kommuner och regioner lägger stora summor på både nyinköp och avyttring av möbler. Med en molnbaserad plattform för möbelåterbruk kan...

  • Klimat och miljö
  • Verksamhetsövergripande
Univrses

Stadsbyggnadsförvaltningen, som ansvarar för Helsingborgs stads infrastruktur, har infört en AI-lösning för automatiserad statusövervakning av Helsingborgs gator. Lösningen utgår från mobiltelefoner som installerats i framrutan på stadens sopbilar.

  • Samhällsbyggnad
  • AI
Smart stad

Med sensorer i fastigheterna och en molnbaserad AI-modell styr ÖrebroBostäder (ÖBO) sina värmecentraler efter faktisk inomhustemperatur i stället för enbart utomhustemperatur. Det har höjt inomhuskomforten för hyresgästerna och ökat energieffektiviteten i fastighetsbeståndet.

  • Samhällsbyggnad
  • AI
  • Internet of Things
Kvinnlig hemtjänstpersonal hemma hos äldre man

Tjörns kommun har tagit ett viktigt steg för att förbättra schemaläggningen inom vård och omsorg. Genom ett spännande samarbete med...

  • Vård och omsorg
  • AI
Nymyran

Myran är ett digitalt verktyg som används i förskolan för att synliggöra barns lärande i relation till förskolans mål. Syftet...

  • Skola och utbildning
  • AI
  • Analys/Visualisering
Digital tvilling

Göteborgs kommunala bostadsbolag, Familjebostäder, använder ett digitalt AI-baserat system för att analysera och optimera värme och varmvatten i över 19000 lägenheter (500 bostadsbyggnader).

  • Samhällsbyggnad
hästar i hage

Traditionell miljötillsyn innebär ofta tidskrävande platsbesök och administration för både företagare, privatpersoner och kommuner. Genom digital tillsyn kan kunderna själva...

  • Samhällsbyggnad
gammal person går nedför en trappa

Sundsvalls kommun testade fallsensorer på äldreboende och fick drygt 70% färre fall under testperioden, samt minskat antal larm.

  • Vård och omsorg
  • AI
klient sitter i lägenhet erhåller stöd

Klienter som bor i egen bostad kan beviljas individstöd, och får då hjälp av boendestödjare med struktur och planering av...

  • Vård och omsorg
  • Välfärdsteknik
två mammor läser

Genom lästräning för barn som går sista året i förskolan och ett kompletterande stöd för föräldrarna skapar Familjen läser en likvärdig...

  • Skola och utbildning
  • Socialtjänst
Måltidsresan elever som äter

2022 visade en lokal uppföljning av ungdomspolitiken i Luleå att tonåringarna var missnöjda med skolmaten. Över 40% av eleverna i...

  • Skola och utbildning
  • Processautomation
Laptop på skrivbord, händer på tangentbord.

Visst vore det bra om en organisation som behöver en ny webbplats eller intranät kan dra nytta av den utveckling som andra redan har gjort, istället för att börja om från början? Med Municipio är det möjligt –  helt utan licenskostnad.

  • Verksamhetsövergripande
Kvinna sitter framför datorskärm och talar i mobiltelefon

Med hjälp av AI transkriberas telefonsamtal med klienter så att handläggaren får ett förslag på journalanteckning som kan justeras och...

  • Socialtjänst
glödlampa

Många kommuner och myndigheter lägger idag enorma resurser på att manuellt maskera känsliga uppgifter i dokument innan de lämnas ut....

  • Verksamhetsövergripande
  • AI
En kvinna använder en medicingivare

En medicingivare (eller en läkemedelsautomat) är ett låst läkemedelsskåp som påminner om och levererar medicin. Medicingivare gör det möjligt för...

  • Vård och omsorg
  • Välfärdsteknik
en bostadsmiljö från ovan

Smart sensorteknik i kommunala papperskorgar - en modern lösning för renare stadsmiljöer och smartare arbetsprocesser

  • Samhällsbyggnad
  • Internet of Things
personal som utbildar

Arbetssättet ger direkta effekter för både medarbetare och invånare: personalen utvecklar trygghet och yrkeskompetens och vård- och omsorgstagare får insatser...

  • Socialtjänst
  • Vård och omsorg
läkemedel i kylskåp

Många läkemedel behöver hålla en särskild temperatur. Istället för att manuellt kontrollera temperaturen använder Höganäs en sensor som fungerar som ett temperaturlarm och säkrar läkemedelskylning.

  • Vård och omsorg
  • Internet of Things
kort med QR-kod visas

Många anhöriga som vårdar sin närstående i hemmet har en stor oro och stress kring vad som händer om man själv blir sjuk eller drabbas av en olycka. Kortet för närståendevårdare är en tilläggstjänst till anhörigstödet som gör det möjligt för räddningstjänst, ambulans, polis att skapa direktkontakt med kommunen om en anhörig som vårdar en närstående råkar ut för en olycka.

  • Vård och omsorg
  • Välfärdsteknik

VR inom LSS är en innovativ satsning i Helsingborgs stad där Virtual Reality används för att förbättra psykiskt och fysiskt välmående hos personer med intellektuell funktionsnedsättning. Genom strukturerad implementering, individanpassning och bred utbildning har tekniken integrerats i vardagen på ett hållbart sätt – med positiva effekter för både brukare och personal.

  • Socialtjänst
  • Virtual Reality/Augmented Reality
Omsorg

Mörbylångamodellen är ett nytt arbetssätt inom hemtjänsten i Mörbylånga kommun som fokuserar på att utgå från brukarens faktiska behov och på att ge medarbetare större mandat och ansvar. Genom tillitsbaserad styrning, minskad minutstyrning och ökad personalkontinuitet har modellen förbättrat både kvaliteten för brukarna och arbetsmiljön för medarbetarna.

  • Vård och omsorg
en mötesplats, ett rum i ett köpcenter

Lösning Kungsbacka Live är en mötesplats mitt i Kungsmässan där invånare, föreningar, företag och kommunen tillsammans utforskar framtidens välfärdsutmaningar. Här...

  • Verksamhetsövergripande